اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

اگر روحانی نبود| گلایه صنعتگران از قطعی‌های مکرر برق/ ادامه روند فعلی مقدور نیست

طی دو هفته اخیر شاهد قطعی مکرر برق خانگی و صنعتی هستیم که این قطعی‌ها شوکی بزرگ به واحدهای صنعتی وارد و آنان را متحمل خسارات کرده است.

اگر روحانی نبود| گلایه صنعتگران از قطعی‌های مکرر برق/ ادامه روند فعلی مقدور نیست

 به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حدود دو هفته است که به دلیل افزایش ۲۳ درصدی مصرف برق و فعالیت غیرقانونی دستگاه‌های استخراج رمز ارز با قطعی‌های مکرر برق همراه هستیم.

این قطعی در واحدهای صنعتی با خسارت‌های بسیار بالا و گاهی غیرقابل جبران همراه شده است. به طوری که نایب رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران مدعی شده «چنانچه در شهرک صنعتی برق به مدت سه ساعت قطع شود این سه ساعت ضرب در تعداد افرادی که در یک بنگاه کار می‌کنند نشان می‌دهد که چه میزان هزینه به بنگاه تحمیل شده است. یک بنگاه ۵۰ نفره با سه ساعت قطعی برق ۱۵۰ ساعت کار را از دست می‌دهد که حدودا ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای این سه ساعت به بنگاه زیان وارد می‌شود» و این جدای از خساراتی است که به دستگاه‌ها و ماشین‌آلات وارد می‌شود.

صادرات به ۱۲ کشور دنیا

علی بهادری‌مقدم یکی از تولیدکنندگان مشهدی است که اقدام به تولید دستگاه‌ها و فیلترهای تصفیه آب می‌کند.

وی با بیان این نکته که اقدام به تولید فیلترهای ممبران می‌کنیم، اظهار کرد: در سال ۸۸ اقدام به تهیه طرحی کردیم که تا آن روز هیچ‌کس در حوزه فیلتر آب چنین طرحی را نداده بود و از سال ۹۱ کارخانه را در ۶ فاز ایجاد و شروع به کار کردیم.

این تولید کننده ضمن بیان اینکه دیدگاه ما از همان ابتدا صادرات بود، ابراز کرد: از سال ۹۶ در یک نمایشگاه بین‌المللی شرکت و در حال حاضر محصولات خود را به ۱۲ کشور دنیا صادر می‌کنیم.

بهادری‌مقدم کویت، قطر، امارات و عمان را بخشی از کشورهای هدف صادراتی شرکتش برشمرد و ادامه داد: طی سال ۹۹، در مجموع ۲ میلیون دلار صادرات داشتیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد محصولات شرکت ما صادر می‌شود، گفت: در سال ۹۹، تعداد پرسنل خود را از ۷۵ نفر به ۱۵۰ نفر رساندیم و از ابتدای سال جاری نیز برای ۲۵ نفر دیگر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی کردیم.

این فعال حوزه صنعت با بیان اینکه در دو حوزه خانگی و صنعت اقدام به تولید فیلتر تصفیه آب می‌کنیم، خاطرنشان کرد: در حوزه داخلی مشتری‌های ما شرکت‌های نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع مواد غذایی بزرگ هستند.

بهادری‌مقدم در خصوص رقبای خود در بازار داخلی، ابراز کرد: در سطح استان مونتاژ کار داریم؛ اما تولید کننده خیر و در سطح کشور نیز تولیدکننده‌ای با این میزان تنوع نداریم؛ در ایران شرکتی تاکنون نتوانسته در این حد تخصص و با این میزان تجهیزات فعالیت کند. حتی در سطح خاورمیانه هم محصولاتی تولید می‌کنیم(فیلترهای ممبران) که نمونه ندارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات فعلی حوزه تولید اشاره و اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های خارجی بودند که تمایل همکاری داشتند؛ اما به دلیل تحریم‌ها ترجیح دادند که به سمت عربستان بروند و همین سبب شد به برنامه توسعه‌ای که در نظر گرفته بودیم، نائل نشویم.

این تولیدکننده یادآور شد: بیشتر مشکلات ما در سال ۹۹، بحث واردات مواد اولیه بود که خوشبختانه وضعیت در سال جاری بهتر شد. سال گذشته به دلیل اینکه تعرفه گمرکی برای واردات مواد اولیه بیشتر از واردات محصول نهایی بود، بنابراین تولید صرفه اقتصادی نداشت، همچنین باتوجه به اینکه گرید مصرفی ما خاص بود و سال گذشته در بورس عرضه نشد با مشکل مواجه شدیم که البته در سال جاری از این حیث اوضاع بهتر است.

مهم‌ترین مشکل‌مان در سال جاری قطعی برق است

بهادری یکی از اصلی‌تری مشکلات‌شان در سال جاری را قطعی برق دانست و بیان کرد: برنامه کاری ما این گونه است که از ۱۴ فروردین تا آخرین روز شهریور فعالیت داریم، یک هفته استراحت و سپس تا روز ۲۹ اسفند ماه فعالیت می‌کنیم و به طور کلی در طول سال ۲ بار تعطیلی داریم.

وی ادامه داد: اما قطعی‌هایی که در سال جاری رخ می‌دهد عملا ما را مجبور به تعطیلی کرده و  همین تعطیلی‌ها مشکلات بسیاری را برای‌مان ایجاد کرده است.

این تولید کننده مستهلک شدن دستگاه‌ها زودتر از موعد، از بین رفتن مواد اولیه و سوختن دستگاه‌ها به خصوص در زمان‌های قطع بدون برنامه برق را بخشی از مشکلات‌شان برشمرد و تصریح کرد: این قطعی‌های مداوم سبب بدقول شدن ما نزد مشتری و به ویژه مشتری‌های خارجی و در نهایت از دست دادن آنان می‌شود.

بهادری با بیان اینکه در هر بار قطعی برق حداقل ۵۰ میلیون تومان متضرر می‌شویم، گفت: در ایران بیش از ۵۰ نماینده و حدود ۵۰ پیمانکار داریم و به صورت غیرمستقیم برای یک هزار نفر اشتغالزایی کردیم و این قطعی‌های مکرر، این میزان اشتغال را با مخاطره مواجه می‌کند.

وی کار کردن در شرایط فعلی را بسیار سخت توصیف کرد و افزود: امسال سال مانع‌زدایی از تولید است؛ اما روندی که مدیران درپیش گرفته‌اند خلاف این گفته را نشان می‌دهد.

این تولید کننده کار کردن در شرایط فعلی را منطقی ندانست و ابراز کرد: ما حتی گفته بودیم حداقل برنامه دقیق قطع برق صنعت را اعلام کنند که متاسفانه این برنامه هنوز اعلام نشده است و قطع برق صنعت حساب و کتاب ندارد.

بهادری با تاکید بر اینکه نامه‌نگاری‌ها هم تاکنون ثمره‌ای نداشته است، خاطرنشان کرد: این رویه تولیدکننده را از تولید ناامید می‌کند، بسیاری عطای تولید را به لقایش بخشیده‌اند، چراکه با این میزان مانع، تولید صرفه ندارد.

فعلا آماری در خصوص میزان خسارات قطعی برق نداریم

همچنین رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص میزان خسارات قطعی برق بر صنعت استان به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر آماری در خصوص میزان خسارات وجود ندارد.

حسن حسینی ادامه داد: این قطعی‌ها برنامه تولید را از دست مدیران واحدها خارج کرده است، همچنین بد قول شدن نزد مشتری هم از جمله مشکلاتی است که گریبان تولیدکنندگان را گرفته و همچنان هم ادامه دارد.

وی ادامه داد: درخصوص این مشکل باید ۲۰ سال پیش فکر می‌کردند، میزان مصرف برق و رشد آن در کشور و میزان تولید و سرمایه گذاری برق مشخص است؛ اما متاسفانه مانند بسیاری اقدامات در کشور بدون برنامه، فعالیت می‌کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یکی از مشکلات فعلی در بحث افزایش مصرف برق را بحث رمزارز خواند و گفت: آیا دستگاه‌های نظارتی نمی‌توانند در این خصوص نظارت کنند که چه کسی ماینر دارد و چه کسی ندارد؟ همه این مشکلات نتیجه بی مدیریتی است و عدم نظارت درست دستگاه‌های مسئول است و این میان تنها حق مردم، کارگران و تولیدکنندگان ضایع می‌شود.

حسینی تاکید کرد: چنانچه این روند ادامه یابد بسیاری از واحدها تعطیل خواهند کرد، مگر یک واحد تولیدی می‌تواند با این وضعیت ادامه داد؟

وی با اشاره به اینکه برای قطعی‌های ناگهانی برق خسارت‌های میلیاردی گزارش شده است، گفت: واحدهای ریخته‌گری و چینی و صنایع پلاستیک متحمل زیان‌های بسیاری شده‌اند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص زمان رفع این قطعی‌ها، ابراز کرد: متاسفانه مسئولی اعلام نمی‌کند که چرا این قطعی‌ها طی یک هفته به‌وجود آمده است، چگونه قرار است که تا شهریور ماه این مشکل شود. مسئولان اعلام کنند چرا این مشکل به وجود آمده و شهریورماه چگونه قرار است مرتفع شود، چنانچه برق نداشتیم چرا سازمان صنعت، معدن و تجارت برای دستگاه‌های ماینر مجوز صادر کرد؟ مگر مسئولان نمی‌دانستند تابستان گرمی پیش‌رو داریم، مگر اطلاع نداشتند که بارندگی نداریم، ما از زمستان سال گذشته با عدم بارندگی مواجه بودیم، این اتفاق یک شبه رخ نداده است که بگوییم برنامه‌ای نداشتیم. همه می‌دانستند که تابستان امسال تابستان سخت و بی‌آبی است؛ کارشناسان وزارت نیرو متوجه نشدند؟!

حسینی تاکید کرد: امسال باید مانع‌زدایی رخ می‌داد؛ اما با رویه‌ایی که در پیش گرفته‌اند مشخص است که چگونه قرار است مانع‌زدایی رخ دهد!

وی با بیان این نکته که این موضوع و میزان خسارات را پیگیری حقوقی خواهیم کرد، گفت: چنانچه واحدهای صنعتی یک ساعت پول برق خود را دیرتر پرداخت کنند شرکت برق اقدام به قطع برق می‌کند؛ اینجا هم باید خسارت را پرداخت کنند.

در خراسان رضوی حتی یک مجوز فعالیت رمزارز صادر نشده است

در ادامه به سراغ معاون بهره برداری شرکت توزیع برق مشهد رفتیم که وی در این خصوص گفت: پنجشنبه هفته گذشته طی جلسه‌ای با شرکت شهرک‌ها، سازمان صمت استان و شهرک‌های صنعتی توافق شد طی یک برنامه زمان‌بندی شده برای شرکت شهرک‌ها در حد بار پایه برای واحدهای صنعتی برق بماند و در روز معین شده به طور کل واحدها تعطیل و در روزهای معین به صورت تمام وقت کار کنند.

عباس آذری با بیان اینکه یکی دو مورد خطا در بحث قطعی بی‌برنامه داشتیم که برخورد شد، در خصوص علت صدور مجوز برای دستگاه‌های رمزارز آن هم در این دوره، ادامه داد: در خراسان رضوی حتی یک مجوز فعالیت رمز ارز صادر نشده به جز اینکه طی دو هفته اخیر حدود هشت مجوز صادر شده که هنوز به مرحله برق‌دار شدن نرسیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های ماینری که در استان فعالیت دارند دارای مجوز نیستند، گفت: این افراد از کارخانجات به صورت غیرمجاز و از تعرفه صنعتی، دامداری و کشاورزی برای استخراج رمزارز استفاده می‌کنند.

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق مشهد شناسایی این افراد را دشوار دانست و تصریح کرد: به طور مثال کارخانه‌ای حدود ۲۰ سال است که به میزان ۳۰۰ کیلووات با ما قرارداد دارد که ۱۵۰ کیلووات خط تولید خود را به دلیل صرفه نداشتن خارج کرده و به جای آن ۱۵۰ کیلووات رمزارز تولید می‌کند که پس از مدت‌ها متوجه شدیم ارز استخراج می‌کند.

این وضعیت تا پایان مردادماه ادامه دارد

آذری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه در ابتدای سال تاکنون حدود پنج هزار و ۲۰۰ دستگاه رمزارز کشف کردیم، خاطرنشان کرد: برای پایان قطعی‌ها زمان دقیقی اعلام نشده؛ اما تا پایان مردادماه ادامه خواهد داشت.

وی ادامه و یا پایان قطعی برق را منوط به تصمیم وزارت نیرو دانست و گفت: تا هفته پیش قطع برق خارج از برنامه زمان‌بندی رخ می‌داد؛ اما از هفته پیش‌رو قطعی برق بر اساس برنامه است.

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق مشهد در خصوص پرداخت خسارت به واحدهایی که متحمل خسارت قطع برق شده‌اند، تصریح کرد: این ادعا باید ثابت شود و چنانچه کارشناس تایید کند، مشکلی نداریم؛ اما واحدها باید سیستم حفاظت کننده داشته باشند.

برآورد قطعی از میزان خسارات نشده است

در ادامه رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اعلام این موضوع که میزان خسارات وارده به واحدهای صنعتی ناشی از قطعی برق هنوز اعلام نشده است، گفت: برآورد قطعی از میزان خسارات به دستگاه‌ها و خطوط تولید تا این ساعت  اعلام نشده است.

 زهرا سپهری اعلام برنامه مدون قطعی برق را عامل کاهش میزان خسارات خواند و افزود: همه دنبال مانع زدایی هستیم؛ اما زمانی که امکانات تولید برق کاهش یافته است، چاره‌ای جز این خاموشی‌ها نیست.

سپهری بیان کرد: به واحدهای پیشنهاد دادیم چنانچه امکان دارد شیفت کاری خود را تغییر دهند و در زمان قطع برق فعالیت نداشته باشند و به شرکت برق پیشنهاد دادیم با یک تغییر شیفت یک سری از واحدهای صنعتی موافقت کنند و در زمان مشخص شده هیچ قطعی برق رخ ندهد(به طور مثال ۶ صبح تا ۱۳) که چنانچه موافق شود بسیاری از صنایع می‌توانند از این مسئله گذر کنند.

متاسفانه قطعی‌های مکرر برق در صنایع آن هم در سال مانع زدایی‌ها مشکلی است که بر مشکلات دیگر صنایع افزوده شده و پیکره ضعیف صنعت را نیمه جان‌تر از قبل کرده است.

کشور ما دارای انرژی خورشیدی و بادی بسیاری است به طوری که  در بعضی از شهرها بیش از ۲۷۰ روز در سال هوا آفتابی و در برخی استان‌ها بادهای ۱۲۰ روزه را دارا هستیم که چنانچه در زمان مناسب مدیریت می‌شد، با نصب پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی می‌توانستیم از چنین شوکی در سال پیش‌رو جلوگیری کنیم؛ اما به دلیل سوء مدیریت این فرصت تاکنون از دست رفته  و امروز با خاموشی‌های مکرر همراه هستیم و صنعت بیشترین ضربه را متحمل خواهد شد.

===================

گزارش از: فرزانه زراعتی

===================

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۱/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول